TÜNEL ETÜTLERİNDE AMT (AUDIO MAGNETOTELLURIC) YÖNTEMİ
Karayolları, demiryolları ve su isale hatlarında, yüksek topografyaları aşmak için çoğunlukla tüneller açılmaktadır. Tüneller, günümüzde onlarca km uzunluğunda olabilirken, delme sırasında fay, ani su boşalması, çürük zeminler gibi problemlerle de baş edebilmek gerekmektedir. Her şeyden önemlisi, bazen de can kayıpları yaşanmaktadır. Bu problemler, önceden bilinirse, önlem alınabilmesi de sağlanabilir. Bunun için, araştırma sondajları açılmaktaysa da yüzlerce metre derinden geçen tüneller için açılacak çok sayıdaki sondajların maliyetleri çok yüksek olmaktadır. Oysa, bir jeofizik yöntem olan AMT yöntemi ile, sondaj sayısı çok azaltılabilmektedir. Ayrıca, güzergahı boyunca, çok daha ayrıntılı bilgi alınabildiğinden, yukarıda sözünü ettiğimiz riskler de minimize edilebilmektedir.
Tünel yapımı sırasında, yanal süreksizliklerin önceden bilinmesi, yapım
güvenliği ve maliyetleri açısından büyük önem taşımaktadır. Bu tür yapıları
belirlemek amacıyla gerçekleştirilen jeolojik araştırmalar, her koşulda
yapılabilirken araştırma sondajları için sarp yüzey topografyası ulaşım
zorluklarına neden olur. Diğer yandan, derin sondajların maliyetleri de
yüksektir. Jeofizik etütler ise güzergah boyunca yapılabildiğinden, tünel
seviyesindeki jeolojik yapının sürekliliğini araştırabilmektedir. Ancak, uygulana gelen özdirenç ve sismik
etütler de sarp topografyadan kısmen etkilenmektedir. Ekipmanların kolay
taşınabilirliği, topografyadan etkilenmemesi, hızlı, güvenilir sonuçlar vermesi
nedeniyle AMT yöntemi ise bu olumsuzlukları büyük oranda gidermektedir.
TÜNEL ETÜTLERİNDE AMT YÖNTEMİ_c1d908.pdf